Zatoulaná německá holubice: Výstava kořistní techniky v Paříži
Když v roce 1911 svrhl poručík Giulio Gavotti ze svého letounu Taube (česky holub, holubice) první bomby během italsko-turecké války, málokdo mohl tušit, že podobný osud potká o tři roky později i francouzské hlavní město. A paradoxně bude smrt rozsévat stroj stejného typu.
Nepříjemné překvapení
První bombardování Paříže z 30. srpna 1914 nezpůsobilo žádné významné škody a rozcházejí se i počty obětí. Podle některých zdrojů byl zabit jen jeden kůň, jiné prameny zase uvádějí tři mrtvé civilisty. Od té doby se německé letouny nad metropoli vydávaly pravidelně s tím, jak se blížila císařská armáda. Osádky shazovaly kromě bomb také propagandistické plakáty vyzývající město ke kapitulaci – oboje však jen s minimálním účinkem. Navzdory tomu, že úřady vyzývaly Pařížany, aby v případě útoku vyhledali úkryt, mnoho lidí raději postávalo na ulicích a vzhlíželo k nebi na vzácnou podívanou.
Němečtí piloti se nad Paříží zpočátku objevovali v letounech Taube. Osádku stroje, jenž svými tvary skutečně připomínal ptáka, tvořili dva muži. Letadlo nedosahovalo nijak oslnivých výkonů, maximální rychlost byla okolo 100 km/h a dolet jen 140 km, ale v úvodní fázi války jej k průzkumným a bombardovacím účelům nasadila letectva centrálních mocností. Taube se osvědčil v bitvě u Tannenbergu (1914) a také při bojích na Marně (1914), kde jedno z letadel ukořistili Francouzi.
Výstava v Invalidovně
Počátkem roku 1915 otevřelo pařížské Muzeum armády (Musée de l’Armée) sídlící v části slavné Invalidovny své brány, aby představilo veřejnosti techniku ukořistěnou po bitvě na Marně. Kromě několika kanonů upoutal pozornost návštěvníků právě taube, jelikož právě tento stroj měli spojený s nedávným bombardováním Paříže. Kromě něj se na výstavě později objevil například také DFW B.I.
TIP: Střely Le Prieur: první neřízené rakety sestřelovaly balony nad západní frontou
O celé akci se mnoho informací nedochovalo, ale je zřejmé, že probíhala minimálně do prosince 1915, podle některých zdrojů až do konce války. Muzeum v té souvislosti vydalo celou řadu pohlednic, z nichž je vidět, že s postupem času mohli lidé obdivovat také francouzská letadla (dvouplošník Farman). Jak dokládá tato fotografie, výstava se několik dní po otevření těšila nebývalému zájmu veřejnosti. Z obrázku není vidět číslo stroje, takže už se asi nepodaří zjistit, jakou historii měla „holubice“ za sebou ani za jakých okolností padla do rukou Francouzům.
-
Zdroj textu
I. světová
-
Zdroj fotografiíProfimedia