Stále aktuální hrozba (3): Proměny bombardérů ve 20. století
Za asymetrické z hlediska nasazení letectva lze označit války ve Vietnamu, Afghánistánu (sovětské i americké období), Jugoslávii, Iráku, Mali, Libyi, Sýrii a asymetrická je koneckonců i občanská válka na Ukrajině. Ne zcela typická byla válka ve Vietnamu (americké období), kde v jižní části země mělo americké letectvo absolutní převahu, ale protivník zničil nepřehlédnutelné množství vrtulníků při aeromobilních operacích.
Předchozí části seriálu
Nebezpečná protiletadlová obrana
Nad severem mělo americké letectvo při bombardovacích útocích velké ztráty z důvodu velmi silné a poměrně efektivní protiletecké obrany a nasazení severovietnamského letectva. Z toho 93 % bojových ztrát šlo na vrub pozemních protiletadlových zbraní a systémů. Ztráty amerických leteckých sil se pohybovaly v různých obdobích od 1,64 do 3,4 sestřeleného letounu na 1 000 vzletů. Zajímavé je vysoké množství nebojových ztrát, které se u některých typů (např. B-52) pohybovalo kolem 30 %.
Tyto letouny byly v řadě případů použity jako prostředek taktické podpory, kdy ničily kobercovým bombardováním pozemní síly. Jednalo se tedy o kombinaci symetrické a asymetrické války. V průběhu vietnamské války se měnila taktika. V počátečním období probíhaly nálety ve středních výškách 1 000 až 6 000 m. Po nasazení raketových systémů byly letové hladiny sníženy pod 1 000, avšak vzrostl počet ztrát způsobených palbou hlavňových zbraní a následně přenosných kompletů.
Příliš vysoko, nebo těsně nad zemí
Později byly nálety prováděny buď ve velkých výškách nad 6 000 m, kam měly dosah pouze některé raketové systémy, které byly rušeny v rámci (radio)elektronického boje, nebo ve vysloveně přízemním letu do 300 m s využitím terénních nerovností, což zkracuje možnost reakce hlavňových zbraní protiletecké obrany. Už ve Vietnamu se ukázalo, a další konflikty to potvrdily, že převážná většina bitevních útoků je vedena v podzvukových rychlostech.
Důvodem jsou problémy se zvýšeným odporem vzduchu, způsobeným podvěšenou výzbrojí, elektronickými podvěsy a palivovými nádržemi. Podvěsy a nádrže navíc při prudkých manévrech ve velké rychlosti neúměrně namáhaly drak letounu a odpadaly kvůli přetížení ze závěsníků. Proto jsou během prezentací vojenských letadel na veřejnosti závěsníky prázdné a palivové nádrže poloprázdné.
Chybující člověk
Nepřehlédnutelná jsou rovněž omezení lidského faktoru, zvláště při letu v minimálních výškách, který je psychicky velmi náročný. Při rychlosti kolem 750 km/h je chyba ve vizuálním odhadu výšky kolem 45 %. Při rychlosti 1 000 km/h vznikají u pilota iluze přibližujícího se horizontu a deformace tvaru běžných objektů. Z výše uvedeného vyplývá, že americké letectvo muselo řešit dva základní problémy, a to rychlost versus přesnost a výška versus přesnost.
Výsledkem se stala přesná munice, tedy naváděné bomby a řízené střely. Určitým řešením se staly rovněž kontejnerové bomby nebo zásobníky, které pokryly submunicí velkou plochu, čímž odpadl problém vztahu jedné bomby a jednoho bodového cíle. Důležité bylo zavedení elektronických kontejnerů pro navigaci a zaměřování za zhoršené viditelnosti.
Jedním z nejznámějších je LANTIRN. Při jeho použití efektivita bombardovacích útoků vzrůstá pětinásobně. LANTIRN umožňuje let v malé výšce s překonáváním překážek buď přelétáváním, nebo oblétáváním. Při tom se výrazně uplatňuje spolupráce s GPS a elektronickými mapami. Obecně lze konstatovat, že válka ve Vietnamu byla zdrojem mnoha informací, které se odrazily do taktiky a technologií používaných i v aktuálních asymetrických konfliktech.
Konec klasických bomb
V současnosti se stále snižuje počet typů bojových letounů, takže v aktuálních konfliktech je možné vidět především víceúčelové typy. Ve většině případů byla provedena transformace z převážně stíhacích letounů na víceúčelový typ s převahou cílů na zemi. V některých případech to vedlo k vytvoření pracoviště druhého člena osádky jako operátora zbraňových systémů.
Klasické (takzvané železné) bomby jsou v období asymetrických konfliktů stále vzácnější. Ve velké míře jsou nahrazovány typy s různými způsoby navedení k přesnému zasahování bodových cílů. Tím se zvyšuje efektivita leteckých útoků, ale cena každé takové bomby se pohybuje přibližně v desítkách tisíc dolarů. Hlavním problémem z hlediska efektivního použití letectva v asymetrických konfliktech nízké intenzity se stává rozprostřenost cílů, které mají mnohdy malou bojovou hodnotu.
Výhled do budoucna
V současnosti jsou postupně vyřazovány klasické bitevní stroje A-10 a Su-25, a to bez nástupců. Rusko i USA plánují strategický bombardér nové generace. Většinu bombardování a podpory pozemních sil pravděpodobně bude vykonávat stále menší počet víceúčelových bojových letounů. Přímou podporou pozemních sil se budou v některých případech a na vedlejších bojištích zabývat lehké bitevní letouny a vyzbrojené verze cvičných letounů, případně letouny palebné podpory typu AC-130.
Lze rovněž předpokládat rozšíření podílu bezpilotních bojových a útočných letounů a vrtulníků. Podíl bitevních a víceúčelových bojových vrtulníků zůstane zachován. Novinkou se mohou stát především hyperzvukové letouny jako pokračovatelé strategického letectva, což je ovšem téma na samostatný článek, stejně jako například vývoj letecké výzbroje.
-
Zdroj textuVálka REVUE
-
Zdroj fotografiíShutterstock