Slavná hodina britských harrierů: Legendární letouny ve válce o Falklandy (3)
Prvního května 1982 začaly argentinské nálety na britskou flotilu. Příležitost ukázat své schopnosti v leteckém boji dostali piloti sea harrierů z Invincible. Kapitán Paul Barton zaznamenal v 16.10 první vzdušné vítězství na letounu se svislým startem a přistáním v dějinách, když sestřelil raketou AIM-9L Sidewinder argentinskou Mirage III. Další mirage poškodila raketa vypuštěná poručíkem Stevem Thomasem.
Předchozí části:
Úspěchy ale zaznamenali i Argentinci – jeden ze strojů Dagger (izraelská modifikace Mirage V) pumou těsně minul torpédoborec Glamorgan, jiný kanonem zasáhl fregatu Arrow. Za škody se pomstil kapitán Robert Penfold z 800. perutě, který sidewinderem zničil dagger ze základny Rio Grande.
Letecké údery i diverzní akce
Už 2. května se Argentinci rozhodli nasadit nejobávanější zbraň: letouny Super Étendard vyzbrojené protilodními střelami Exocet. Těchto drahých raket vlastnili pouze několik, proto měly směřovat výhradně proti letadlovým lodím. Počasí však první nasazení zhatilo. Neúspěchem na britské straně skončil nálet Black Buck 2, který nezpůsobil škody. Následující den přinesl špatnou událost pro piloty sea harrierů – jeden z letounů 800. perutě sestřelila palba ze země a pilot zahynul.
A 4. května došlo štěstí i samotné flotile, když jeden ze dvou odpálených exocetů zasáhl torpédoborec Sheffield. O tom, v jak zoufalém stavu se nacházela britská protiraketová obrana, svědčí fakt, že střelu nezaznamenala elektronika – jako první ji pár vteřin před zásahem spatřili až sami námořníci. Loď zachvátily požáry, které se podařilo uhasit, ale pokus o odtažení selhal a 10. května Britové Sheffield sami potopili.
TIP: Válka o pusté ostrovy: Britské pozemní síly na Falklandách
V dalších dnech se odehrávaly letecké akce menšího rozsahu a diverzní útoky britských speciálních sil. Dne 12. května utrpěl vážné poškození torpédoborec Glasgow, když jej argentinské skyhawky zasáhly dvěma pumami. Loď byla stažena z bojiště. Úder opět oplácely sea harriery, které napadly dvě nepřátelské zásobovací lodě, po čemž je posádky opustily.
Pokračování: Slavná hodina britských harrierů: Legendární letouny ve válce o Falklandy (4) (vychází ve čtvrtek 17. března)
BAe Sea Harrier FRS.1
Letoun se schopností vertikálního vzletu i přistání Sea Harrier FRS.1 vznikl úpravou bitevníku Harrier GR.3 pro provoz na letadlových lodích třídy Invincible. Prototyp vzlétl v srpnu 1978, do služby se typ dostal v červnu 1979. Hlavní rozdíly oproti původnímu typu představoval výše umístěný kokpit, námořní radar Blue Fox v přepracované přídi, větší ocasní plochy a příď sklopná na levou stranu (kvůli úspoře prostoru). Aby zvýšili odolnost stroje vůči agresivní mořské vodě, využili konstruktéři místo slitin hořčíku hliníkových slitin.
Sea Harriery byly uzpůsobeny pro útočné, průzkumné i stíhací úkoly. Falklandské války se zúčastnily téměř všechny stroje britského námořnictva (28 z 32), prokázaly schopnost podnikat až šest bojových letů denně za extrémně špatného počasí a celkem uskutečnily 2 380 vzletů. Při nehodách bylo ztraceno devět letounů, další dva zničila palba ze země.
- ROZPĚTÍ: 7,70 m
- DÉLKA: 14,50 m
- VÝŠKA: 3,71 m
- PRÁZD. HMOTNOST: 6 374 kg
- MAX. VZLETOVÁ HMOTNOST: 11 880 kg
- MAX. RYCHLOST: 1 200 km/h
- DOLET: 1 500 km
- DOSTUP: 15 600 m
- AKČNÍ RÁDIUS: 750 km
- MOTOR: dvouproudový Rolls-Royce Pegasus Mk.104 (95,6 kN)
- VÝZBROJ: 2× kanon ADEN ráže 30 mm v kontejneru, 5× závěsník s nosností 3 600 kg (protiletadlové řízené střely AIM-9L, protilodní Sea Eagle či Harpoon, pumy, neřízené rakety)
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografií