Obrněný nezmar z východu: Nejpočetnější sovětský tank T-55 (2)

Mnozí fandové vojenské historie tvrdí, že nejpočetnějším tankem všech dob je sovětský T-34. Ve skutečnosti překonal druhoválečnou legendu její mladší bratr, který se proslavil pod označením T-55. Toho se vyrobilo téměř sto tisíc kusů a v řadě armád slouží dodnes
16.06.2022 - Miroslav Mašek
Wikimedia Commons, Angel Clemons, CC0)

" data-thumb="/sites/default/files/styles/x_100/public/clankyold/obrazky/1/6/5/5/3/3/0/7/0/0/destroyed_t-55_tank_bosnia.jpg?itok=d34zdgj-" data-img="/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/6/5/5/3/3/0/7/0/0/destroyed_t-55_tank_bosnia.jpg?itok=4k_CB1Gq" data-full="/sites/default/files/styles/x1200/public/clankyold/obrazky/1/6/5/5/3/3/0/7/0/0/destroyed_t-55_tank_bosnia.jpg?itok=p531zbBY">


Sovětští konstruktéři neusnuli po představení T-55 na vavřínech a neustále přicházeli s novými nápady. V centru pozornosti se ocitl systém stabilizace hlavně, s nímž se sovětští tankisté seznámili u shermanů dodaných za války z USA. V roce 1951 vznikl STP-1 Horizont stabilizující hlaveň v horizontální rovině, který se úspěšně odzkoušel na Objektu 137G.

Předchozí část: Obrněný nezmar z východu: Nejpočetnější sovětský tank T-55 (1)

Další vylepšení

Další podnět vzešel z prozkoumání amerických M26M46, které Číňané ukořistili během korejské války a předali Sovětům. Šlo o ejektor hlavně, jenž snižoval množství spalin vnikající do věže. Na Objektu 137G se objevily i další novinky: zařízení pro brodění do hloubky 5 m, teleskopický zaměřovač TŠ-2A-22, infračervený periskop řidiče spřažený s infračerveným reflektorem, výkonnější radiostanice nebo účinnější chlazení motoru.

Stroj byl zaveden do výzbroje coby T-54A a produkce se rozeběhla v polovině 50. let. Obrněnec měly dostávat též armády dalších zemí Varšavské smlouvy, jenže kapacita sovětských závodů nestačila. Proto se T-54A vyráběly mimo jiné v Československu, kde mezi roky 1958–1966 vzniklo 2 490 kusů.

Tank T-55

  • HMOTNOST: 36 tun
  • DÉLKA: 6,45 m
  • ŠÍŘKA: 3,27 m
  • VÝŠKA: 2,39 m
  • PANCÉŘOVÁNÍ KORBY: čelo 100 mm, boky 80 mm, záď 45 mm
  • PANCÉŘOVÁNÍ VĚŽE: čelo 203 mm, boky 115-160 mm, záď 65 mm
  • MOTOR: V-55 (432 kW)
  • MAX. RYCHLOST: 50 km/h
  • DOJEZD: 500 km
  • OSÁDKA: 4 muži
  • VÝZBROJ: 100mm kanon D-10T, 12,7mm kulomet DŠK, 7,62mm kulomet SGMT

Pro jaderné bojiště

Zatímco STP-1 Horizont zvýšil pravděpodobnost zásahu za jízdy z 3 na 30 %, dvouosý stabilizátor STP-2 Cyklon ji ještě zdvojnásobil. Jeho instalací se zrodil T-54B, který roku 1957 nahradil „áčko“ ve výrobním programu. V následujících letech tank dostával další průběžná vylepšení, z nichž stojí za zmínku nový infračervený světlomet Luna L-2 s infračerveným zaměřovačem TPN-1-22-11.

Tato kombinace přinášela osádkám na svou dobu unikátní nástroj pro boj za úplné tmy, který západním obrněncům scházel. Celkem sjelo ze sovětských linek asi 24 750 T-54 všech verzí, ostatní země Varšavské smlouvy postavily 5 465 kusů a Číňané vyprodukovali přinejmenším 9 000 strojů s označením Typ 59.

Pokračování: Obrněný nezmar z východu: Nejpočetnější sovětský tank T-55 (3)


Další články v sekci