MiG-9: První sovětský proudový letoun
V době, kdy se sovětský konstruktér Alexandr Sergejevič Jakovlev pokoušel přestavět vrtulový Jak-3A na proudový Jak-15, v letecké továrně Mikojan-Gurevič již vznikal projekt zcela nového letounu – MiG-9.
Proti Jak-15 měl nový MiG-9 podstatně lepší letové výkony - šlo o dvoumotorový stroj s vyšší vytrvalostí, který disponoval lepší výzbrojí. Prototyp I-300 poprvé vzlétl 26. dubna 1946 jen o pár hodin dříve než první Jak-15. Následné testy nového stroje potvrdily jeho bojovou hodnotu. Ve stejném roce se rozběhla i sériová výroba. Během dvou let sověti vyrobili 610 těchto strojů.
MiG-9
- Délka: 9,8 metrů
- Rozpětí: 10,0 metrů
- Vzletová hmotnost: 4,965 tun
- Max. Rychlost: 910 km/h
- Dostup: 13 000 metrů
- Dolet: 800 kilometrů
- Pohonná jednotka: 2× motor RD-20 (kopie BMW 003)
- Výzbroj: 2× 23mm kanón, 1× 37mm kanón
- Osádka: 1 muž
První kusy byly již v roce 1946 zařazeny k bojovým útvarům, kde létaly s třemi kanóny v přídi trupu. Toto umístění bylo ale zdrojem častých problémů, proto byly u dalších verzí uloženy zbraně tak, aby zplodiny střelby nenasával motor. Modernizované stroje již měly přetlakové kabiny, pancéřování kokpitu a vystřelovací sedačky. Jelikož pilotáž letounu se značně lišila od vrtulových strojů, vznikla i dvoumístná verze MiG-9UTI pro pokračovací výcvik.
-
Zdroj textuVálka REVUE SPECIÁL Proudová letadla
-
Zdroj fotografiíWikipedia /File:MiG-9 VVS museum.jpg/