Junkers Ju 188: Vylepšení osvědčeného bombardéru
Ju 188 vznikl jako privátní typ, kterým se společnost Junkers snažila dále rozvíjet základní koncepci osvědčeného bombardéru Ju 88. Hlavní změnou se stala výrazně přepracovaná prostornější příď bez stupnění. Letoun se dále vyznačoval zvětšenými ocasními plochami a rozpětím a zlepšenou defenzivní výzbrojí. Prototyp Ju 88 V44, později přeznačený na Ju 188 V1, vzlétl v polovině roku 1942. Úvodní sériové Ju 188E-1 a Ju 188A-2 lišící se motory a schopné i střemhlavého bombardování do služby dorazily v druhé polovině roku 1943.
Junkers Ju 188E-1
- Rozpětí: 22 m
- Délka: 15,05 m
- Vzletová hmotnost: 14 570 kg
- Max. rychlost: 500 km/h
- Dostup: 10 000 m
- Dolet: 2 800 km
- Pohonná jednotka: 2× hvězdicový BMW 801G-2 o 1 272 kW
- Výzbroj: 1× 7,92mm kulomet, 2× 13mm kulomet a 1× 20mm kanón, 3 000 kg pum
- Osádka: 4 muži
- Uživatelé: Německo
Luftwaffe je nasadila také v roli torpédových bombardérů v boji proti spojeneckým lodím. Do zastavení výroby v únoru 1945 celkem vzniklo 1 234 letadel (uvádí se také 1 036 strojů) v řadě verzí, z toho 626 v průzkumném provedení (Ju 188D a Ju 188F).
Bojovým křtem prošly Ju 188 v srpnu a září 1943 během nočních náletů na Británii a při průzkumných akcích nad východní frontou. Působily také nad Středomořím, Severním mořem a Atlantikem. Za podmínek vzdušné nadvlády nepřátelských vzdušných sil však dosahovaly pouze malých úspěchů.
-
Zdroj fotografií