Heinkel He 178: První vzlet proudového letounu
Německý výzkum v oblasti reaktivních letounů se v meziválečném období vydal několika směry, vedle proudových a raketových motorů probíhaly teoretické i praktické práce také na náporových nebo pulzačních pohonných jednotkách. I když v této oblasti nedosáhla proslulosti svých konkurentů, nesmazatelným způsobem se do historie proudových strojů zapsala firma Heinkel.
Testování plynových turbín
Zakladatel firmy Ernst Heinkel z vlastních prostředků dlouhá léta financoval výzkum proudových motorů a plynových turbín. Po úspěšném testování motoru HeS 3, podvěšeném pod střemhlavým bombardérem He 118, přistoupil k návrhu stroje, poháněného výhradně proudovou jednotkou. Jeho konstruktéři navrhli jednoduchý hornoplošník s elipsovitým křídlem.
TIP: Stíhací letoun Gloster Javelin: Britský nástupce legendárního Meteoru
Podvozek byl záďový, zatahovacího provedení. Kabina se uzavírala průhledným krytem. Pohonná jednotka s tahem 500 kilopondů byla uložena v trupu s nasávacím otvorem v přídi a výtokovým v zádi.
He 178
- Rozpětí: 7,20 metru
- Délka: 7,48 metru
- Vzletová hmotnost: 1,570 tun
- Max. rychlost: 640 km/h
- Pohonná jednotka: 1× HeS 3
- Osádka: 1 muž
Historický okamžik se odehrál 27. srpna 1939, kdy legendární zkušební pilot Erich Warsitz usedl do kabiny a spustil motor. Stroj se rozjel po dráze, odlepil od země a začal stoupat. Warsitz provedl několik okruhů nad letištěm a pak bezpečně přistál. absolvoval tak historicky první let proudového stroje v dějinách. He 178 byl předveden Hermannu Göringovi a dalším důstojníkům letectva, o revoluční stroj však tehdy neprojevili větší zájem. S prototypem provedli ještě sérii zkušebních letů, pak Heinkel program zastavil a soustředil se na nový typ, určený již pro bojové operace.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografiíWikipedia