Duch v podobě rejnoka (4): Americký bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit
Jen několik týdnů po útocích z 11. září 2001 začala operace Trvalá svoboda, která udeřila na tábory teroristů ve vnitrozemí Afghánistánu. Ten nedisponoval žádnou protivzdušnou obranou, přesto 7. října bombardovaly cíle jako první právě B-2. Během uvedené mise absolvovaly osádky časově náročnou bojovou operaci, která trvala 44 hodin. Stroje se zapojily i do války v Perském zálivu, když v březnu 2003 napadly Irák.
Předchozí části:
Irácká protiletadlová obrana při druhém konfliktu v zálivu nepředstavovala takové nebezpečí jako v prvním během roku 1991. Tehdy přišla o většinu nejmodernějších systémů a embargo nedovolilo ztráty nahradit. Šest spiritů zničilo celkem 92 cílů, mezi nimi i bunkr v Bagdádu, v němž se údajně měl ukrývat Saddám Husajn.
Během tohoto konfliktu B-2 vzlétaly nejen z USA, ale též ze základny Diego García v Indickém oceánu a patrně i z Británie. Uskutečnily 49 bojových misí, během nichž shodily 680 tun pum. Není známo, že by na ně irácká PVO odpálila střelu nebo je alespoň zachytila na radaru.
Návraty na Blízký východ
Spirity ani po více než 15 letech služby neměly na obloze konkurenci a intenzivní zájem o ně projevovala Čína. Právě pro ni v roce 2005 zcizil citlivé technologie inženýr Noshir Gowadia – i jeho ale tajná služba odhalila, rozsudek zněl na 32 let vězení. Dokumenty se mu podle všeho předat podařilo. Samotné 509. bombardovací křídlo se v únoru 2005 přesunulo na Andersenovu základnu na ostrově Guam.
Do ostré akce se B-2 opět dostaly až 20. března 2011, kdy tři stroje podnikly zdrcující nálet na základny vzdušných sil plukovníka Kaddáfího v Libyi. Startovaly opět přímo z USA a s žádným odporem PVO se nesetkaly. Po zhroucení tamního režimu ale část země ovládl Islámský stát a B-2 se tam ještě musely vrátit.
Na komára s raketometem
V létě 2015 převzal velení 509. bombardovacího křídla Paul Warfield Tibbets, vnuk pilota B-29, který svrhl jadernou pumu na Hirošimu. Dne 10. ledna 2017 jeho jednotka zlikvidovala dva tábory teroristů v Libyi, nálet však vyvolal rovněž kritiku. Povstalci nedisponovali žádnou PVO, a tak by na jejich zničení stačily provozně levnější B-52 Stratofortress. USAF ale možná chtělo „naostro“ otestovat jednu z provedených, zatím utajených modernizací B-2.
Podle některých zdrojů celkové náklady na kompletní program, od vývoje po výrobu, činily v roce 1997 v průměru 2,13 miliardy dolarů na jeden kus. Proto také vzniklo jen 21 letadel a nikdy nenahradily své předchůdce. Vzdušné síly USA v současnosti disponují ještě 82 staršími B-52H a 94 novějšími B-1B.
TIP: Stíhačka, která létá sama: V kokpitu superstíhačky F-35 Lightning II
Spirity ale tvoří opravdový útočný hrot pro tyto starší stroje a přes astronomické náklady na provoz s nimi letectvo počítá nejméně do roku 2032. Po tomto datu je mají začít nahrazovat Northrop Grumman B-21 Raider. První prototyp už v Kalifornii vzniká, a to ve stejné továrně jako kdysi B-2 Spirit
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografií