Commonwealth Boomerang: Improvizovaný australský stíhací letoun
Australský stíhací letoun Commonwealth Boomerang patří do skupiny nouzových konstrukcí, které za války čas od času vznikaly z okamžité potřeby vyplnit nějakou díru ve výzbroji. Austrálie po zahájení války v Pacifiku pociťovala velký nedostatek moderních bojových letadel. Na pomoc ze strany Anglie nebylo možné spoléhat. Budoucí masivní dodávky americké výzbroje ještě představovaly hudbu budoucnosti. Proto padlo rozhodnutí vyvinout improvizovaný stíhací letoun za využití konstrukce již v australské licenci produkovaného cvičného letounu North American NA-33 (u RAAF sloužil pod označením Wirraway).
Vše probíhalo extrémně rychle. Vývoj zahájili u společnosti Commonwealth Aircraft Corporation (CAC) 21. prosince 1941. Druhého února 1942 australský válečný kabinet objednal stavbu 105 sériových exemplářů. A 29. května, po pouhých 16 týdnech a třech dnech, byl první exemplář zakázky, hrající roli prototypu, úspěšně zalétán. Konstrukční tým společnosti CAC při vývoji využil podstatnou část draku typu Wirraway (křídlo, podvozek a ocasní plochy). Letoun dostal nový jednomístný trup. Do února 1945 vzniklo celkem 250 letadel ve verzích CA-12, CA-13, CA-14 (experimentální výškový prototyp) a CA-19.
CA-13
- ROZPĚTÍ: 10,97 m
- DÉLKA: 8,15 m
- VZLETOVÁ HMOTNOST: 3 742 kg
- MAX. RYCHLOST: 490 km/h
- DOSTUP: 10 363 m
- DOLET: 2 574 km
- POHONNÁ JEDNOTKA: 1× hvězdicový Pratt & Whitney R-1830 S3C4-G Twin Wasp o 895 kW
- VÝZBROJ: 2× 20mm kanón, 4× 7,7mm kulomet, 36 kg pum
- OSÁDKA: 1 muž
- UŽIVATELÉ: Austrálie
Ve službě u RAAF obdržela bojové jméno Boomerang. V původní stíhací roli se typ pro své nízké výkony příliš neuplatnil. V letech 1942 a 1943 jej RAAF (Královské australské letectvo) s nepříliš velkým úspěchem využívalo k protivzdušné obraně západní a severní části kontinentu. Zato se velice osvědčil coby stíhačka určená k podpoře pozemních australských jednotek bojujících v džunglích Nové Guineje. Boomerangy sloužily k útokům na pozemní cíle, k jejich značkování pro výkonnější letadla a k průzkumu. V bojové službě setrvaly až do japonské porážky roku 1945.
-
Zdroj textuVálka REVUE SPECIÁL Letouny II. světové války
-
Zdroj fotografiíWikipedia