Tenisky Vans: Příběh streetové legendy
Z výroby rovnou na pult
V Kalifornii roku 1966 se mladý obuvník Paul Van Doren rozhodl se svým bratrem a kamarádem založit vlastní obuvnický brand, který nazvali The Van Doren Rubber Company. Chlapci navrhovali vlastní originální design a odlišovali se od ostatních tím, že nově vyrobené boty rovnou prodávali. A to nejdřív jen tak na ulici a poté ve vlastním obchodě. Základní model Vans Authentic si první den prodeje koupilo dvanáct lidí – jenže Paul neměl drobné na vrácení, a tak nakupující poprosil, aby se stavili druhý den a pokud možno přinesli přesnou částku – všichni do jednoho se další den vrátili a zaplatili.
Gumová filozofie
Cílem malonákladové výrobny bylo stvořit pohodlné boty s inovativní pružnou, ale zároveň odolnou podrážkou. To se jim podařilo díky struktuře zespodu boty v podobě vaflového vzoru. Diagonály vzorku drží tvar a stabilizují, zatímco mezery mezi nimi přizpůsobují botu aktuálním pohybům. Není tedy divu, že se vansky velmi rychle staly oblíbeným brandem mezi kalifornskými skejťáky. V roce 1976 vznikla první kolekce bot, kterou propagovali skateři Tony Alva a Stacy Peralta. Původní verzi loga, která je umístěná na patách, navrhnul Paulův synovec, kterému bylo třináct let.
„Nešťastný“ happy end
V roce 1984, kdy už vansky měly svou prestiž a popularitu, se na trhu začaly objevovat jejich velmi nekvalitní a levné kopie. To společnost přimělo radikálně snížit ceny a hrozilo, že zbankrotuje. V roce 1988 Van Doren se svými společníky Vans prodali za 74,4 milionu dolarů firmě McCown De LeeuW & Company, která zachovala původní název i logo a expandovala za velkou louži.
Dodnes je Vans streetovou legendou, která navrhuje a vyrábí nejen dámské a pánské tenisky, ale i oblečení a doplňky. Brand se neustále vyvíjí a oblíbil si spolupráci s umělci, influencery a tvůrci filmů a seriálů.
-
Zdroj textu