První vyhlídkové jízdy Prahou nebyly zrovna levné: Na co se turisté mohli těšit?
Československá cestovní a dopravní kancelář byla z iniciativy banky Bohemia zřízena už v létě 1920, tedy brzy po skončení první světové války. Zkratku ČEDOK ale začala užívat teprve od roku 1926. V logu firmy se nakonec objevil symbol stěhovavého ptáka Ibise.
Kromě vlaků a autokarů začal brzy Čedok nabízet též leteckou dopravu. Mezi oblíbené cíle patřily již v meziválečné éře především středomořské země jako Jugoslávie, Itálie, Francie, Španělsko, ale i Egypt či Maroko. V rámci domácí turistiky převládaly podobně jako dnes pobyty na horách, ať už to byly Krkonoše, Jeseníky nebo Tatry, v lázeňských městech a v hlavním městě republiky Praze.
Na vyhlídkové jízdy Prahou získal Čedok v roce 1927 koncesi, ale již o rok dříve se prvních jízd zúčastnilo přes 3 200 osob. Turistické autobusy jezdily podle platného jízdního řádu v sezoně od dubna do září a podmínkou přidělení koncese bylo použití autokarů domácí výroby. Poměrně vysokou cenu jízdného 35 Kč (dnešní tisícovka!) měly vykompenzovat služby průvodce a zaplacené vstupy na památky.
TIP: Pevně svázané vzpomínky: Kdy vznikla první fotoalba?
Dobový Průvodce Prahou okružní jízdy inzeruje takto: „Po vzoru zahraničních měst pořádá Čedok okružní jízdy Prahou ve vlastních luxusních autokarech, při nichž navštíveny jsou veškeré zajímavosti staré i nové Prahy (Staré město, Staroměstská radnice, Starý židovský hřbitov, Staronová synagoga, Hrad, Chrám Sv. Víta, Loreta, Valdštýnský palác, Barrandov),“ a uvádí začátek tříhodinových zážitkových jízd od Prašné brány denně v 9.30 a 14.30 hodin.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografií
ČTK