Legenda jménem ČKD: Továrna, která vyrobila vše, od špendlíku po lokomotivu
Když se v roce 1896 vrátil do Čech z USA čtyřiatřicetiletý inženýr Emil Kolben, nikdo netušil, že do českého podnikatelského prostředí vstupuje zásadní osobnost. Ve své práci využil bohatých zkušeností, které nabyl ve firmě Edison Machine Co., a to nejprve jako Edisonův asistent, později jako ředitel technických kanceláří a laboratoří. Kolben se podílel na vývoji elektrických motorů a dynam a jedním z výsledků jeho práce se stal tramvajový motor. Další zkušenosti získal ve Švýcarsku, kde v roce 1892 nastoupil jako šéfkonstruktér firmy Oerlikon, jež vyráběla vícefázové generátory.
Mistr v akci
Po příchodu do Prahy založil Kolben vlastní elektrotechnickou továrnu. Během tří let se počet jejích zaměstnanců zvýšil z původních 25 na 400. Zpočátku dodávala především motory, generátory a jeřábové pohony. V roce 1898 se firma Kolben a spol. změnila na akciovou společnost a přijala nový název Elektrotechnická akciová společnost. Její součástí se stala modelárna, slévárna, kovárna a elektrárna.
V roce 1900 vyjela z továrny první lokomotiva, později firma zhotovila zařízení elektrárny v Holešovicích a na Světové výstavě v Paříži získala zlatou medaili za tisící alternátor. V roce 1901 zahájila výrobu parních válců a turbín a rok poté zhotovila pro londýnskou elektrárnu dva alternátory o průměru 7 metrů. V roce 1907 začala Kolbenova Elektrotechnická akciová společnost společně s Ringhofferovou strojírnou budovat automobilku Praga.
Expanze podniku před první světovou válkou byla obdivuhodná: do roku 1910 dodal kolem 10 000 elektrických strojů a zařízení pro 70 velkých elektráren včetně rozvoden, a to nejen v Evropě, ale dokonce až v Austrálii.
Zrodila se ČKD
Rozmach společnosti pokračoval i po první světové válce. Roku 1921 se spojila s První Českomoravskou továrnou na stroje v Praze a přejmenovala se na Českomoravská-Kolben. V roce 1923 vypracovala projekt tepelné elektrárny v Ervěnicích, poté začala pracovat na projektu elektrizace železnic a vyrábět první elektrické lokomotivy. Následně došlo k další fúzi.
TIP: Baťovský zázrak: Jak dostal Jan Antonín Baťa firmu na vrchol?
V roce 1927 vznikla spojením s Akciovou společností Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol., Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) a Emil Kolben se stal jejím generálním ředitelem.
V době největšího rozmachu měl podnik 12 000 zaměstnanců a jeho produkce skutečně naplňovala podnikové heslo „Vyrábíme vše, od špendlíku po lokomotivu“. V roce 1930 zahájil dokonce výrobu letadel a měl významný podíl na elektrifikaci Slovenska. ČKD začala dodávat také tanky a v roce 1936 vyjel z jejích bran první trolejbus pro Prahu.
-
Zdroj textu
Tajemství české minulosti
-
Zdroj fotografiíWikipedie