Nově představený „hasičský“ hydroplán dokáže načerpat vodu během pár sekund

Kanadský výrobce letounů představil svůj nejnovější „hasičský“ hydroplán určený nejen pro boj s lesními požáry
12.04.2022 - Stanislav Mihulka


Kanadský výrobce letounů De Havilland Canada představil svůj nejnovější hydroplán určený pro boj s lesními požáry – DHC-515 Firefighter. Novinka přináší řadu vylepšení, včetně schopnosti nabrat plnou nálož sladké nebo slané vody za pouhých 12 sekund. 

Letoun vznikl v rámci programu CL-515, který navazuje na úspěšné hasicí hydroplány Canadair CL-215 a CL-415. Jde o víceúčelový stroj vybavený masivními vnitřními nádržemi. Většina dnešních hasicích letadel musí po vyčerpání vody přistávat na zemi a vodu opět doplnit. DHC-515 Firefighter patří k těm, které tankují vodu na hašení přímo z vodní hladiny, ať už mořské nebo sladkovodní.

Velmi výkonný hasič

Tento letoun čerpá vodu velmi rychle a efektivně. Při přistání na vodní hladině naplní své nádrže za 12 sekund. Při hašení dokáže dopravit do zóny požáru až 700 tisíc litrů vody denně, což je více než dvojnásobek oproti dosavadnímu nejvýkonnějšímu konkurentovi. Posádka může vypouštět vodu v dávkách, které následují v rychlém sledu za sebou, což zvyšuje účinnost hašení.

TIP: Nová verze čínského aerotaxi EHang je požárním letounem rychlé reakce

Díky své důmyslné konstrukci a pokročilé avionice i navigaci může DHC-515 Firefighter bezpečně operovat v komplikovaném prostředí, například při hašení v horském terénu. Dokáže se také velmi slušně vyrovnat s náročnými podmínkami, například s vichry vznikajícími při požárech anebo s až dvoumetrovými vlnami na hladině při čerpání vody.

DHC-515 Firefighter je nejen skvělým hasičem, poradí si i s jinými úkoly. Může být rychle přestavěn na letoun pro postřik vegetace, například proti hmyzu nebo třeba pro postřik vodní hladiny prostředky pro rozptýlení ropných látek při ekologické katastrofě. Díky svým mohutným nákladovým dveřím se také velmi dobře uplatní při transportu pomoci postiženým katastrofou nebo jako zdravotnický letoun. Ve výrobě je v současné době již 22 těchto strojů a první z nich se dostanou k zákazníkům v roce 2025.


Další články v sekci