Zrádné potěšení: Pokud chcete méně utrácet při nákupech, vynechte kávu

Nedávný výzkum potvrdil, že káva s kofeinem probouzí v lidech sklony více utrácet za nepotřebné věci
25.06.2022 - Stanislav Mihulka
Pixabay, CC0)

" data-thumb="/sites/default/files/styles/x_100/public/clankyold/obrazky/1/6/5/6/1/0/8/6/0/0/woman_coffee.jpg?itok=4_tbnMV7" data-img="/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/6/5/6/1/0/8/6/0/0/woman_coffee.jpg?itok=wPJY2FoG" data-full="/sites/default/files/styles/x1200/public/clankyold/obrazky/1/6/5/6/1/0/8/6/0/0/woman_coffee.jpg?itok=2z7NVr1L">


Věda již přinesla řadu důkazů o prospěšnosti kávy pro lidské zdraví, pokud se pije přiměřeně. Přesto se ale ukazuje, že káva může být i nebezpečná. Například pro naši peněženku. Zdálo by se, že káva před cestou do nákupního centra ničemu neublíží. To je ale omyl, který se může prodražit.

Ukazuje se, že před cestou na nákupy stačí vypít jediný šálek kávy s kofeinem a člověk utratí až o 50 procent více peněz, než by nechal v obchodech, pokud by si ve stejné situaci dal kávu bez kofeinu nebo třeba čistou vodu. Výzkum na toto téma, který zahrnoval sérii experimentů, publikoval odborný časopis s příhodným názvem Journal of Marketing.

Utrácení s kofeinem

Vše nasvědčuje tomu, že v tom má prsty kofein. Zároveň nejde jen o množství peněz. Badatelé zjistili, že káva s kofeinem zřejmě ovlivňuje i složení nákupu, směrem k věcem, které nutně nepotřebujeme. „Kofein je mocný stimulant, který spouští uvolňování neurohormonu dopaminu, a ten zase výrazně ovlivňuje řadu aspektů psychiky i tělesné kondice,“ říká vedoucí výzkumu Dipayan Biswas z americké Univerzity jižní Floridy.

Vyšší produkce dopaminu uvede člověka do nabuzeného stavu, v němž se cítí plný energie. Tím se otevírá cesta k impulzivnímu jednání a snížení sebekontroly,“ dále vysvětluje Biswas. „Důsledkem je, že kofein zesiluje nutkání nakupovat, což obvykle končí větším utrácením.

TIP: Boj s obezitou: Naší tajnou zbraní by se mohla stát káva

Experimenty v rámci tohoto výzkumu probíhaly ve vybraném obchodu s domácími potřebami ve Francii a obchodním domu ve Španělsku. Celkem se jich účastnilo přes 300 dobrovolníků. Pozoruhodné je, že podobné výsledky přinesla i další studie se 200 dobrovolníky, která se zaměřila na online nákupy. Kofein očividně funguje výše uvedeným způsobem i při nakupování na internetu.


Další články v sekci