Vodíkový dron s kolmým startem a přistáním vydrží ve vzduchu 3,5 hodiny
Drony s kolmým startem a přistáním bývají všestranné a praktické. Spojují dobré vlastnosti helikoptér a letounů s pevnými křídly. Tým odborníků nizozemské techniky Delft University of Technology (TU Delft) ve spolupráci s námořnictvem Royal Netherlands Navy a pobřežní stráží Netherlands Coastguard vyvíjí experimentální dron tohoto typu, který má díky pohonu s vodíkovým palivovým článkem prodloužený dolet.
Dron s třímetrovým rozpětím křídel a hmotností 13 kilogramů startuje a přistává vertikálně. Zároveň je to takzvaný „tail-sitter“, tedy stroj, který startuje a přistává ve vertikální poloze, čili na ocasních plochách. Pohon dronu zajišťuje celkem 12 rotorů, které jsou rozmístěné po křídlech. Testy ukázaly, že dron je schopný pokračovat v letu i přistát, i když několik motorů selže.
TIP: Program Tern: DARPA připravuje exotické drony s kolmým startem
Zdrojem energie dronu je 800wattový vodíkový článek. Tento článek je zásobován vodíkem z tlakové nádrže z uhlíkového kompozitu o obsahu 6,8 litru. Když dron letí horizontálně, motory jsou poháněné pouze palivovým článkem a zároveň za letu nabíjejí baterie na palubě dronu.
Pro starty a přistání potřebuje dron energii nejen z palivového článku, ale i z baterie. V nedávných testech u nizozemského pobřeží dron startoval z palubu lodě pobřežní stráže a pak nepřetržitě létal nad mořem 3,5 hodiny. V budoucnu by se podobné drony měly uplatnit při průzkumných a inspekčních letech nad mořem a pobřežím.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografií
TU Delft