Vesmírné snímky roku 2016 (3): Zatmění z vesmíru, hory na Marsu a fascinující hvězdy

Prohlédněte si závěrečnou část výběru 30 nejlepších vesmírných snímků uplynulého roku…
30.12.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Uprostřed března měli obyvatelé Indonésie a dalších částí světa možnost pozorovat úplné zatmění Slunce. Jak ale zatmění Slunce vypadá při pohledu z hlubin vesmíru? Odpověď na tuto otázku přináší snímek kamery EPIC umístěné na družici DSCOVR.

Toto mezihvězdné zjevení rozfoukané větrem z hmotné hvězdy připomíná planetu, ve skutečnosti jde ale o Bublinovou mlhovinu, známou také jako NGC 7635. Přes svůj křehký vzhled tato bublina, s průměrem 10 světelných let, nabízí důkazy velmi bouřlivých procesů.

Téměř přesně dva roky poté, co se start rakety Antares proměnil v ohnivé peklo, se tato raketa znovu postavila na startovací rampu. K ISS tentokrát úspěšně vynesla zásobovací loď Cygnus, společnosti Orbital ATK.

Tato zářící pavučina je ve skutečnosti půlnoční Londýn.

Snímek Hubbleova teleskopu zachycuje mlhovinu Tarantule. Tato největší a nejkomplexnější hvězdotvorná oblast v celém galaktickém sousedství se nachází ve Velkém Magellanově mračnu. V pravé části snímku se nachází hvězdotvorná oblast 30 Doradus – domov mnoha největších, nejžhavějších a nejhmotnějších známých hvězd.

Nejnovější snímek kráteru Occator pořízený v polovině října sondou Dawn odhaluje nedávnou geologickou aktivitu Ceres. Podle vědců by původcem zdejších světlých skvrn mohla být sůl sublimující z kapaliny uzavřené pod povrchem planetky.

Na snímku, který byl pořízen na observatoři La Silla v Chile, osvětluje nově zformovaná hvězda mlhovinu ve svém okolí. Částice kosmického prachu v mohutném oblaku obklopujícím hvězdu HD 97300 rozptylují její záření podobně, jako mlha rozptyluje paprsky reflektorů automobilu, a vytvářejí reflexní mlhovinu IC 2631.

Fascinující snímek polární záře pořídil v polovině března Tim Peake, britský astronaut a člen Expedice 46 a 47 na Mezinárodní vesmírné stanici.

Rover Curiosity při své jízdě po Marsu narazil na skupinu tzv. svědeckých hor, které NASA pojmenovala Murray Buttes. Svědecká hora je osamocená vyvýšenina, která byla vytvořena erozní činností exogenních sil – ústupem svahů tabulí a stolových hor. Svědecké hory známe i ze Země – vyskytují se například v oblasti Monument Valley na severu Arizony, najdeme je ale i v Česku.

NGC 4696 je eliptická galaxie ležící asi 150 milionů světelných let daleko v souhvězdí Kentaura. Je jednou ze stovek hvězdných systémů v této oblasti. NGC 4696 je ale unikátní. Jedná se o nejjasnější galaxii oblasti a zároveň o pozůstatek po řádění superhmotné černé díry.

Rok 2016 byl plný výjimečných objevů a snímků z vesmíru. Díky sondě Cassini jsme mohli spatřit prstence Saturnu v nové perspektivě, prohlédli jsme si doposud neviděná místa na Měsíci, nahlédli jsme do hlubin jedné z nejjasnějších galaxií. Díky astronautům z NASA, ESA, JAXA a dalších vesmírných agentur jsme spatřili obrazy, jaké jsme nikdy dřív neviděli. Prohlédněte si také první a druhou část našeho výběru nejlepších vesmírných fotografií uplynulého roku.

Čas