Robotický kopilot se naučil pilotovat vrtulník Sikorsky
Až doposud pilotovaly vrtulníky čistě lidské posádky. To by se ale brzy mohlo změnit. Přinejmenším jedním z pilotů by mohl být robot, který ušetří jednoho člena posádky a bude za letu pomáhat lidskému pilotovi. Takovou technologii vyvíjí i americká vojenská výzkumná agentura DARPA, pod názvem ALIAS (z anglického Aircrew Labor In-Cockpit Automation System).
Robotický systém ALIAS už má za sebou více než 300 hodin autonomního letu na demonstračním vrtulníku Sikorsky S-76B. Velkou výhodou tohoto zařízení je, že není šité na míru jednomu typu vrtulníku či letadla. Je univerzální a může být na instalováno na rozmanité typy létajících strojů. ALIAS se přizpůsobí řízení konkrétního typu stroje. Lidský pilot přitom může s robotem komunikovat pomocí tabletu.
TIP: Nový vynález DARPA: Piloty letadel podpoří robotická paže ALIAS
Poslední letový test vrtulníku Sikorsky se systém ALIAS na palubě byl navíc výjimečný tím, že se robotem neletěli speciálně vycvičení piloti společnosti Sikorsky. Za řízením byli vojenští piloti americké armády. Robot ALIAS by v budoucnu podle všeho neměl s vrtulníky či letadly létat sám. Naproti tomu bude hrát roli pomocného pilota, který bude pečlivě a neúnavně během letu hlídat rutinní záležitosti, jako hodně pokročilá verze elektronických asistentů v automobilech. Lidští piloti budou mít tím pádem více času a prostoru pro jiné aktivity, ať už civilního nebo vojenského charakteru. Teď přijdou na řadu testy systému ALIAS ve vrtulnících Sikorsky UH-60 Black Hawk americké armády.
-
Zdroj textu
Lockheed Martin, DARPA
-
Zdroj fotografiíLockheed Martin, DARPA