Mamuti a neandertálci toho měli společného víc, než se na první pohled zdá

Mamuti i neandertálci se přizpůsobili světu dob ledových podobným způsobem
11.04.2019 - Stanislav Mihulka

Mamuty srstnaté a neandertálce vždy spojovalo přinejmenším to, že žili společně na území zaledněné Evropy. Kromě toho, že jde o savce, na první pohled mnoho společného nemají, Mamuti jsou sloni a neandertálci zase lidé. Izraelští vědci ale ve své nové studii tvrdí, že toho mamuti a neandertálci ve skutečnosti sdílejí mnohem víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Jak mamuti, tak i neandertálci vymřeli. Díky paleogenetikům ale máme v obou případech už delší dobu k dispozici jejich kompletní DNA. Izraelský tým pečlivě prostudovali genomy mamuta i neandertálce a zjistil, že oba druhy sdílely celou řadu znaků na molekulární úrovni, které souvisejí s přizpůsobením vůči chladu a mrazu.

TIP: Překvapení: Analýza DNA šperků ze slonoviny v Kambodži odhalila mamuta

Mamuti i neandertálci obývali svět, v němž běsnily doby ledové. Mamut srstnatý asi před 600 tisíci lety a neandertálec o něco poději, asi před 400 tisíci lety. Jak mamuti, tak i nendrtálci se velmi chladnému klimatu přizpůsobili díky podobným „trikům“ na úrovni genů. Nakonec měli společnou ještě jednu věc. Na jejich vyhubení se zřejmě podstatně podílel náš druh, tedy Homo sapiens.

Paul Jamin (1885)