Francouzský Courchevel představuje jedno z nejnebezpečnějších letišť světa
Letiště v horách, které obvykle charakterizuje stoupající krátká dráha, se francouzsky označuje jako „altiport“. Ranvej v Courchevelu měří pouhých 500 metrů a její sklon dosahuje 19°. „Člověk se musí intenzivně soustředit. Jako když se pokoušíte vejít do úzkých dveří: S trochou soustředění to taky není žádný problém. Ale pokud se netrefíte, může být v případě tohoto letiště následek katastrofální,“ vysvětluje Roman Kramařík.
Nápor na psychiku
Provoz na courchevelském letišti často nikdo neřídí a instrukce pro opakované přistání nikdo nesepsal, ostatně okolní masivy ho ani neumožňují. Jinými slovy: Pokud pilot při přibližování nad ranvej překoná určitý bod, už dosednout musí – a to je na psychiku dost náročné.
Poslední fatální nehodu zažil Courchevel na konci loňského srpna, kdy sjel přistávající stroj z dráhy a skončil v plamenech. Místní letecký instruktor Denis Berin však uklidňuje: „V uplynulých letech se na bezpečnosti zapracovalo. Provoz je větší než v minulosti, ale nehod nepřibývá, spíš naopak.“
Povinná siesta
Pohledem na Mount Blanc se můžete kochat dlouhé minuty a alpské panoráma je opojné, přesto nejde o žádnou legraci. Nezbytnou podmínku zdaru tvoří optimální počasí. „Vyskytuje se tu spousta meteorologických fenoménů, jako třeba turbulence v závětří, a tu musí pilot létající v horách umět dobře přečíst. Dokáže totiž otočit vzhůru nohama i těžké letadlo,“ upozorňuje Kramařík.
Courchevel představuje milionářské středisko a létání tam má řadu specifik – třeba že nelze přistávat, kdy se klientům zamane: Zdejší krávy, a nejen ony, totiž potřebují klid. „Požádali nás, abychom si po každých dvou startech udělali dvacetiminutovou pauzu. Na některých okolních letištích se dokonce mezi dvanáctou a druhou hodinou nesmí přistávat vůbec, zřejmě kvůli obědu,“ dodává pilot.
Česko, letecká velmoc
Roman Kramařík dokázal zřejmě jako jediný Čech získat licenci, a může tak na Courchevelu přistávat. Vlastimil Dvořák, ředitel Aeroklubu České republiky, popisuje: „Roman trochu vybočuje z řady klasických pilotů. Jako jediný Čech obletěl zeměkouli a má oprávnění létat na deseti nejnebezpečnějších letištích světa, z nichž Courchevelu patří páté místo.“
TIP: Nejextrémnější letiště: Přistání v horách, na pláži nebo na ulici
Česko se společně s Francií a Německem řadí mezi největší velmoci sportovního létání, přestože se do něj mladá generace příliš nehrne. Situaci by však možná dokázal změnit první český altiport. „Jak znám Romana, bude mě nutit, abychom nějakou sjezdovku v Krkonoších či Krušných horách přestavěli na ranvej,“ usmívá se Dvořák.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografií
Shutterstock