Empatičtí lidé častěji podléhají impulzivnímu utrácení
Impulzivní nakupování máme často tendenci připisovat momentální slabosti. Podle nového výzkumu čínských odborníků ale minimálně v některých případech může jít o hlubší nastavení psychiky, které se projevuje například patologickým uctíváním celebrit.
Čínští vědci do výzkumu zapojili 1 319 dobrovolníků ve věku 16 až 30, jejichž vztah k celebritám zjišťovali podle dotazníku „Celebrity Attitude Scale“. Podobným způsobem určovali i sklony dobrovolníků k impulzivnímu nakupování a míru jejich empatie, kterou rovněž zahrnuli do výzkumu. Tento přístup je praktický, ale zároveň omezuje závěry, které je možné z takto vedeného výzkumu vyvodit. Jde o klasický problém kauzality a korelace, která nám připomíná, že pokud nějaké dva jevy následují po sobě nebo pokud nějaké dvě proměnné spolu korelují, nelze z toho ještě vyvozovat, že jedna je příčinou a druhá kauzálním následkem.
Pánové pozor!
Výsledky výzkumu publikovaného v magazínu Frontiers in Psychology každopádně naznačují, že patologické uctívání celebrit těsně souvisí s impulzivním nakupováním, prostřednictvím empatie. Lidé, kteří více propadli posedlosti celebritami, vykazují podle badatelů vyšší míru empatie, která je pak přivádí do osidel impulzivního nakupování.
TIP: Zrádné potěšení: Pokud chcete méně utrácet při nákupech, vynechte kávu
Studie čínských badatelů také potvrdila některé společenské stereotypy o větších sklonech k impulzivnímu nakupování u žen. Týkalo se to ale jen skupiny s mírným patologickým uctíváním celebrit. Ve skupině „zbožňovačů celebrit“ se naopak k impulzivním nákupům více přiznávali muži.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografií