Empatičtí lidé častěji podléhají impulzivnímu utrácení

Podle studie čínských vědců se empatičtí lidé častěji zhlížejí v celebritách. Současně jsou ale podle badatelů častěji ohroženi impulzivním nakupováním, obzvláště v případě mužů
04.07.2022 - Stanislav Mihulka


Impulzivní nakupování máme často tendenci připisovat momentální slabosti. Podle nového výzkumu čínských odborníků ale minimálně v některých případech může jít o hlubší nastavení psychiky, které se projevuje například patologickým uctíváním celebrit.

Čínští vědci do výzkumu zapojili 1 319 dobrovolníků ve věku 16 až 30, jejichž vztah k celebritám zjišťovali podle dotazníku „Celebrity Attitude Scale“. Podobným způsobem určovali i sklony dobrovolníků k impulzivnímu nakupování a míru jejich empatie, kterou rovněž zahrnuli do výzkumu. Tento přístup je praktický, ale zároveň omezuje závěry, které je možné z takto vedeného výzkumu vyvodit. Jde o klasický problém kauzality a korelace, která nám připomíná, že pokud nějaké dva jevy následují po sobě nebo pokud nějaké dvě proměnné spolu korelují, nelze z toho ještě vyvozovat, že jedna je příčinou a druhá kauzálním následkem. 

Pánové pozor!

Výsledky výzkumu publikovaného v magazínu Frontiers in Psychology každopádně naznačují, že patologické uctívání celebrit těsně souvisí s impulzivním nakupováním, prostřednictvím empatie. Lidé, kteří více propadli posedlosti celebritami, vykazují podle badatelů vyšší míru empatie, která je pak přivádí do osidel impulzivního nakupování. 

TIP: Zrádné potěšení: Pokud chcete méně utrácet při nákupech, vynechte kávu

Studie čínských badatelů také potvrdila některé společenské stereotypy o větších sklonech k impulzivnímu nakupování u žen. Týkalo se to ale jen skupiny s mírným patologickým uctíváním celebrit. Ve skupině „zbožňovačů celebrit“ se naopak k impulzivním nákupům více přiznávali muži.


Další články v sekci