Elektrická kombinace letounu a vrtulníku ROSA má létat téměř 300 km/h
V současnosti se objevuje celá řada projektů městských leteckých taxi, které mají elektrický pohon a zvládnou jak kolmý start, tak i přistání (eVTOL), což je pro provoz ve městech klíčové. Jednou z hlavních překážek, které doposud stojí v cestě rozmachu eVTOL aerotaxi, je ale stále jejich bezpečnost. Většina připravovaných leteckých taxi spoléhá na balistický padák, který ale nefunguje v nízké výšce.
Se zajímavým řešením přichází doposud nepříliš známý startup Jaunt Air Mobility, který vznikl v roce 2018. Jejich stroj ROSA (Reduced Rotor Operating Speed Aircraft) je totiž gyrodyn - zvláštní typ vrtulníku s hlavním rotorem a horizontálními vrtulemi na křídlech.
Jeho hlavní rotor, který zajišťuje kolmé starty a přistání, dokáže s celým letounem bezpečně přistát s využitím pouhé autorotace, i když dojde k úplném výpadku elektřiny. Rotor je v takovém případě roztáčen silou vzduchu proudícího zdola nahoru, zatímco stroj pomalu klesá k zemi. Nezáleží přitom na výšce, ani na rychlosti.
TIP: Wisk spustí testovací provoz autonomního aerotaxi na Novém Zélandu
Pro aerotaxi je takový systém zásadní výhodou. Za normálního letu ROSA využívá ještě čtyři další rotory, které jsou umístěné horizontálně na křídlech. Díky nim ROSA nepotřebuje rotor na ocasu. Některé parametry aerotaxi ROSA zatím nejsou známé, například výdrž baterií. Výrobce slibuje letovou rychlost okolo 280 km/h a velmi nízkou hlučnost. Proti konvečním vrtulníkům by měl být o 65 % tišší. Jaunt Air Mobility počítají s tím, že by ROSA mohla být na trhu kolem roku 2025.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografiíJaunt Air Mobility