Nesmrtelný silák
USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.
Tisíciletý mořský hřebec
Plavidlo nazvané Havhingsten fra Glendalough („mořský hřebec z Glendalough“) je replikou druhé největší kdy nalezené vikingské lodi Skuldelev 2. Jedná se o drakkar, velkou válečnou veslici, poháněnou navíc čtvercovou plachtou. Skuldelev 2 vznikl kolem roku 1042 v okolí irského Dublinu (okupovaného Dány) a koncem 11. století se potopil u dánských břehů. Jeho replika spatřila světlo světa v letech 2000–2004 v Dánsku: K její výrobě posloužilo 300 dubů, 7 000 hřebíků i nýtů a dnes ji lze obdivovat v muzeu Vikingů v Roskilde.
Rudá kráska z Hongkongu
Duk Ling (v překladu „chytrá kachna“) působí ve Victoria Harbour v Hongkongu. Jedná se o poslední původní hongkongskou džunku – čínský typ plachetnice, který se hojně používal přes 2 000 let a patřil mezi nejúspěšnější typy lodí v historii. Postavili ji v roce 1955 ve východoasijském Macau jako rybářskou loď určenou k lovení krabů, později sloužila převážně k turistickým účelům. V roce 2014 se stala jednou z obětí tajfunu Kalmaegi a potopila se. Z hloubky 18 metrů se ji však podařilo vylovit, načež podstoupila kompletní rekonstrukci v přepočtu asi za 33 milionů korun. Zhruba 20 metrů dlouhá loď s kapacitou 30 pasažérů byla opět spuštěna na vodu v červnu 2015.
Dědictví českého mořeplavce
La Grace – právě tak zněl název lodi prvního českého námořníka a pražského rodáka Augustina Heřmana. Mořeplavec s ní nejprve několikrát přeplul Atlantik, ve 2. polovině 17. století začal přepadat španělská obchodní plavidla a nakonec se stal jedním z největších vývozců tabáku v Americe. Novodobá La Grace je věrnou replikou brigy, středně velké univerzální plachetnice. Stavěla se od roku 2008 a na vodu ji slavnostně spustili 5. prosince 2010.
Prastará chlouba Indonésie
Plachetnici Samudra Raksa (neboli „průvodce moře“) nechal postavit britský námořník a dobrodruh Philip Beale počátkem 21. století a jako předloha mu posloužily basreliéfy znázorňující lodě v indonéském buddhistickém chrámu Borobudur pocházející z roku 825. Beale se totiž domníval, že zmíněné stély zachycují obchodní plavbu z Indonésie ke břehům Afriky, a rozhodl se to dokázat na vlastní pěst. Na téměř dvacetimetrové lodi se pak v letech 2003–2004 plavil spolu s patnáctičlennou posádkou a skutečně dorazil až k Madagaskaru, do Jižní Afriky a Ghany.
Na vlnách kolem světa
Slavná galeona anglického korzára Francise Drakea se původně jmenovala Pelican, během své plavby kolem zeměkoule v letech 1577–1580 ji však proslulý mořeplavec překřtil na Golden Hind (v překladu „zlatá laň“). Plachetnice, jejíž výstavbu financovala i královna Alžběta I., byla poprvé spuštěna na vodu roku 1570. Replika v původním měřítku pak vznikala od roku 1973 v Appledore v Severním Devonu. V následujících letech loď procestovala celý svět, přičemž překonala víc než 140 000 km. V roce 1992 se vrátila do Velké Británie a od roku 1996 je k vidění u břehů Temže.
Věhlasná objevitelka
Vlajkovou lodí slavné Kolumbovy trojice, s níž roku 1492 přistál u břehů Nového světa, byla Santa María. Vznikla v roce 1460 ve španělském přístavním městě Pontevedra, ale o jejích rozměrech se bohužel mnoho informací nedochovalo. Odhaduje se, že šlo o středně velkou třístěžňovou plachetnici čili karaku, která měřila kolem 20 metrů. Jisté je, že se potopila již 25. prosince 1492 u Haiti poté, co najela na mělčinu. V minulosti se objevilo hned několik jejích replik: Jedna z nich byla postavena v letech 1997–1998 také na Madeiře a od té doby slouží zejména k turistickým plavbám.