Pokrok lemovaný omyly (4): Nosili dinosauři šupiny, nebo byli opeření?

Nejen milovníkům snímku Jurský park, v němž se to hemží oživlými predátory, mohl nedávný paleontologický objev způsobit šok
10.01.2018 - Kateřina Helán Vašků

Skutečná podoba dinosaurů se dost možná značně lišila od představy, jakou vykreslil nejen režisér Steven Spielberg, ale především tisíce učebnic a odborných publikací. Většina dávných gigantů, včetně obávaného Tyrannosaura rexe, se dost možná pyšnila hustým a barevným – peřím!

S uvedeným zjištěním přišli paleontologové poté, co v roce 2014 objevili na Sibiři několik fosilií rodu Kulindadromeus zabaikalicus. Dvounozí běžci žili před 169–144 miliony lety, dorůstali délky kolem 1,5 m a chodili po zadních končetinách. Odborníci nalezli šest lebek a mnoho kostí, což jim poskytlo dostatečný prostor pro rekonstrukci pravé podoby zvířat. Z otisků kůže pak u nich odvodili existenci tří druhů šupin, ale i jakéhosi „prapeří“, jež jim rostlo na hlavě, hrudi a zádech.

TIP: Opeření dinosauři druhohor byli nelítostní, hladoví a plyšoví

Býložraví dinosauři z řádu ptakopánvých byli tedy prokazatelně opeření a podle autora studie Pascala Godefroita z Královského belgického institutu přírodních věd porůstalo pravděpodobně peří i těla jejich druhově mladších souputníků. Měli jej však všichni dinosauři? Nejspíš nikoliv: V roce 2011 byly v kanadské Albertě objeveny ostatky dokonale zachovaného dinosaura rodu Borealopelta, které se letos podařilo zrestaurovat a představit světu. Struktura jeho šupin je velmi dobře patrná a připomíná kůži „počítačových“ draků z fantasy filmů a seriálů.

100+1 zahraniční zajímavost