Památky praskající ve švech (2): Instagramový Island a zavřený ostrov Komodo
Nejoblíbenější památky světa neodvratně spějí k bodu, kdy se příval turistů stane neudržitelným – nejen kvůli omezenému prostoru, ale i proto, že davy lidí zmíněné monumenty nenapravitelně ničí. Pomůže při záchraně těchto pokladů omezení počtů návštěvníků?
Tady je Biebrovo
- Destinace: Fjadrárgljúfur, Island
- Počet turistů: 2 200 000 (celý Island)
- Problém: bezpečí turistů
Prokletí mediální popularity se podepsalo také na islandském kaňonu Fjadrárgljúfur. Perla severské přírody doplácí nejen na fotogenickou podobu, jež se skvěle vyjímá na Facebooku či Instagramu – ale i na fakt, že si ji pro svou tvorbu zvolily některé ikony mladší generace, včetně Justina Biebera. Zpěvák kaňon představil v klipu „I’ll Show You“, který už nasbíral přes 400 milionů zhlédnutí.
Punc vyhledávané instagramové destinace pak Fjadrárgljúfur definitivně získal poté, co si „zahrál“ v několika řadách seriálu Hry o trůny: Milovníci popkultury následně začali ke sto metrů hlubokému a dva kilometry dlouhému kaňonu proudit po statisících. Jenže přírodní klenot Islandu nebyl na takový nápor připravený.
Podle islandské agentury pro životní prostředí zavítal do kaňonu od roku 2015, kdy se objevil v Bieberově klipu, bezmála milion lidí, což se nepříznivě projevilo zejména na okolní vegetaci. Ekologové nakonec vstup na místo zakázali, a to nejen z environmentálních, nýbrž také z bezpečnostních důvodů: Neexistovaly tam totiž odpovídající cesty ani turistická infrastruktura, jež by dokázala extrémní nápor zvládnout.
Fjadrárgljúfur se pro zájemce uzavřel počátkem letošního jara a jeho další osud zůstává nejasný. Jak uvedl Hannes Pálsson, spolumajitel turistické agentury Pink Iceland: „Musíme se rozhodnout, zda tam chceme postavit vyhlídkové plošiny a zavést vstupné, nebo oblast nechat pár měsíců nepřístupnou, aby se zotavila.“
Dočasný zákaz platil do 1. června, nedočkaví fanoušci se ovšem do lokality známé z obrazovek pokoušeli dostat za každou cenu – v noci přelézali zátarasy, aby vysněné místo spatřili alespoň za tmy.
Konec varana komodského?
- Destinace: Komodo, Indonésie
- Počet turistů: 120 000
- Problém: černý trh se zvířaty
Na všeobecnou oblibu turistických cílů bohužel doplácejí nejen samotné památky a domorodci, ale i řada příslušníků rostlinné a živočišné říše. K nejvíce alarmujícím příkladům patří indonéský ostrov Komodo, který se turistům v brzké době zcela uzavře. Důvod je zjevný – rapidní pokles stavů varana komodského.
Za úbytek vzácných ještěrů však nemohou ani tak cestovatelé či fotografové, kteří na místo v posledních letech proudí ve velkém – sousední ostrov Flores totiž nedávno posílil letecké spojení, a na Komodo tak měsíčně zavítá až deset tisíc zájemců. Hlavní problém představují pašeráci, pro něž je obchod s varany víc než výnosný: Za jediné zvíře dostanou na černém trhu v přepočtu až 800 tisíc korun. Komodský drak, jak se ještěrovi někdy přezdívá, tvoří ceněný artikl v tradiční čínské medicíně. Indonéská policie například nedávno zatkla devítičlennou skupinu, jež se snažila prodat 41 zvířat. Na ostrově přitom v současnosti zbývá asi jen 1 800 jedinců.
Počínaje lednem 2020 se Komodo uzavře a v průběhu následujícího roku se ochránci zaměří na opětovné rozšíření populace ještěrů. Teprve čas však ukáže, zda a za jakých podmínek bude možné místo znovu zpřístupnit.
Fenomén FOMO
Zkratku FOMO, z anglického Travelers’ Fears of Missing Out, můžeme do češtiny přeložit jako „strach cestovatele, že něco propásne“. Zjednodušeně řečeno jde tedy o potřebu vidět slavné místo na vlastní oči a ideálně si tam pořídit „selfie“. Velký podíl na rozvoji zmíněného fenoménu mají podle psychologů sociální sítě. Omezení počtu turistů v některých destinacích, jako jsou Benátky či Komodo, pak paradoxně poptávku po návštěvě legendární lokality ještě zvedá.
Památky praskající ve švech:
- Potápějící se krása Itálie a hra o perlu Jadranu (vyšlo 19. června)
- Instagramový Island a zavřený ostrov Komodo (vyšlo 22. června)
- Přeplněný thajský ráj a chátrající chlouba Inků (vychází 25. června)
-
Zdroj textu