Nezadržitelná elektrifikace: Jak budou vypadat automobily v roce 2030?
Pokud jste před 12 lety usedli do automobilu, nejspíše se jednalo o první či druhou generaci Octavie nebo jste v rukách svírali volant ojeté Felicie. Pokud jste při cestě rádi poslouchali hudbu, mohli jste si ji pouštět z CD nebo zapnout některou z tuzemských rádiových stanic. Ty vám pouštěli takové hity jako Buttons od The Pussy Cat Dolls, Smack That od Akona, Pump It od The Black Eyed Peas nebo některou písničku od Shakiry, takže jste možná rádio zase rychle vypnuli. Ceny benzínu se pohybovali kolem 27 korun a nafta byla o korunu dražší. Octavia z roku 2006 platí i dnes za obstojný automobil, ovšem rozhodně o ní nemůžeme říci, že je chytrá a už vůbec ne, že je autonomní a své mouchy má také její bezpečnost.
Mohlo by se zdát, že za 12 let se toho přeci tolik změnit nemůže, ale představte si, čím jste před 12 lety telefonovali a čím telefonujete nyní. Před touto dobou se objevil i první iPad a výkon, velikost a váha notebooků na tom byly o poznání hůře.
Přijde vám to jako vzdálená historie? Vnímání času je relativní a pro takové vývojáře a technology je 12 let téměř nic, a proto je pro ně rok 2030 téměř za dveřmi. Jak se tedy za 12 let může proměnit vzhled automobilu? Jak bude vypadat infrastruktura a jak vlastně budou probíhat naše výlety automobilem? Pojďme se podívat, jak může 12 let zahýbat realitou.
Bude to bzučet
Pokud se podíváme na současný trend elektrifikace automobilového průmyslu, pak můžeme s velkou jistotou říci, že cestování vozem v roce 2030 bude probíhat výhradně v elektromobilech. A důvod je jednoduchý, lidé v elektromobilech jezdit prostě chtějí. Současný vývoj na trhu s vozy po celém světě jasně dokazuje, že prodeje elektromobilů neustále rostou, a to až o 32% ročně. Navíc studie agentury Bloomberg, ukázala, že by si více jak 20% Evropanů přálo, aby jejich příštím automobilem byl elektromobil, a to je o 5% více než v roce 2017. Je to dáno především stále se zvyšujícím celospolečenským apelem na ochranu životního prostředí, který vnímá 82% dotázaných. Dalším důvodem je snížení nákladů spojených s provozováním automobilu. A jako třetí argument pro pořízení elektromobilu oslovení uváděli moderní technologie, které jsou s těmito vozy dodávány.
A ví to i automobilky
Na tento zvyšující se zájem o elektromobily samozřejmě reagují automobilky postupným rozšiřováním nabídky elektromobilů. Například GM chce do roku 2025 nabízet zákazníkům nejméně 20 elektrických modelů a takové Volvo se v současné době zaměřuje na kompletní elektrifikaci celé své vozové flotily a do budoucna počítá jen s elektromobily popřípadě hybridy.
TIP: Auta pro nový věk: Přichází definitivně éra autonomních vozů?
Stejné je to i u Fordu, který navýšil rozpočet na vývoj elektromobilů na 11 miliard dolarů a v roce 2022 chce mít na trhu 13 elektrických vozů. A příkladem za všechny je Volkswagen, který si po aféře Dieselgate vysypal popel na hlavu a začal se ve velkém soustředit na vývoj nových elektromobilů a elektrifikaci těch starých. A podobný přístup má mnoho dalších značek i těch prémiových jako například Jaguár, Land Rover či Aston Martin. Elektromobilům se tak prostě nevyhneme.
Článek zveřejňujeme s laskavým svolením portálu TeslaFan.cz - magazínu pro fanoušky vozů Tesla.
-
Zdroj textu
-
Zdroj fotografiíBMW AG Nur