Vlnobití nad zemí
Název: Henderson Waves Bridge
Kde: Singapur
Henderson Waves Bridge se klene 36 metrů nad silnicí, a představuje tak nejvyšší singapurský most pro pěší. Jeho jádro dlouhé 274 metry a široké 8 metrů lemují ocelová žebra, která kolem něj vytvářejí působivé vlnění. Vnitřek mostu je obložen lištami vyrobenými z exotické dřeviny Shorea laevis. V příhodných částech stavby, kde ve vlnách vznikají pomyslné úkryty, mohou navíc chodci spočinout na lavičkách a kochat se okolní přírodou. (foto: Shutterstock)
Tradiční čínské uzly
Název: Dragon King Kong Bridge
Kde: Čína
Přestože jeho název zní jako spojení několika „béčkových“ filmů, hlavní inspirace 185 metrů dlouhého mostu pochází z tradičních čínských dekorativních uzlů. Ve středu se stavba rozdvojuje a díky výškovým rozdílům vyplývajícím z vlnitého tvaru nabízí nádherný výhled na přilehlé jezero Mej-si. (foto: NEXT Architects)
Pevné kořeny stromů
Druh: kořenový most
Kde: Indie
Město Čérápuňdží patří k nejvlhčím místům v Indii i na Zemi a mimo jiné se tam daří gumovníku. Příslušníci kmene War-Khasi si všimli, že vedle klasických podzemních kořenů má zmíněná dřevina i pevné nadpovrchové kořeny, a napadlo je „vypěstovat si“ z nich most. Výhonky domorodci usměrňují s využitím dutých kmenů – jakmile jsou pak dostatečně dlouhé, nechají se zarůst do země. Trvá zhruba patnáct let, než lávka zmohutní natolik, aby unesla až padesát lidí naráz. (foto: Shutterstock)
Londýnská housenka
Název: Rolling Bridge
Kde: Velká Británie
Londýnský Rolling Bridge je ztělesněním praktičnosti a jednoduchosti. Jeho konstrukce ze dřeva a oceli vede přes Grand Union Canal, který se jinak táhne v délce 220 km z Londýna až do Birminghamu. Pokud po mostě zrovna nikdo nepřechází, je stočený do sebe, aby nebránil případnému lodnímu provozu. Jakmile u něj však zastaví chodec, hydraulika dvanáctimetrovou lávku rozvine, a vznikne tak cesta na druhou stranu. (foto: Dezeen + Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0)
Vysoká horská dráha
Název: Eshima Ohashi Bridge
Kde: Japonsko
Most spojující japonská města Macue a Sakaiminato připomíná na první pohled obří horskou dráhu pro auta. Aby pod ním mohly proplouvat rybářské lodě, šplhá jeho konstrukce až do výšky 44 metrů. Oba jeho konce pak zdánlivě stoupají a klesají jako noční můra každého řidiče. Ve skutečnosti jde pouze o zkreslení na fotografiích – nájezdové i sjezdové části mají sklon 6,1 % na jedné straně a 5,1 % na druhé. Žádný drastický „sešup“ vás tedy nečeká. (foto Profimedia)