Mrija vstává z popela: Ukrajinští konstruktéři potvrdili plány na obnovu zničeného obřího letadla

Ukrajinští konstruktéři potvrdili plány na obnovu obřího letadla Antonov An-225 přezdívaného Mrija. Náklady se mají vyšplhat na více než 500 milionů eur (v přepočtu téměř 12 miliard korun)
17.11.2022 - Martin Reichman
Profimedia)

" data-thumb="/sites/default/files/styles/x_100/public/clankyold/obrazky/1/6/6/8/6/3/9/9/0/0/profimedia-0680175527.jpg?itok=OfCyRLLy" data-img="/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/6/6/8/6/3/9/9/0/0/profimedia-0680175527.jpg?itok=A9WoHKk0" data-full="/sites/default/files/styles/x1200/public/clankyold/obrazky/1/6/6/8/6/3/9/9/0/0/profimedia-0680175527.jpg?itok=QBD0FBA5">


Odhodlání znovupostavit Mriju, kterou zničili na konci února ruští okupanti na mezinárodním letišti v Hostomelu, oznámili ukrajinští konstruktéři krátce po zveřejnění snímků poškozeného letadla. Nyní se zdá, že obří letoun skutečně může povstat z popela. Zástupci společnosti Antonov oznámili, že plány na rekonstrukci jsou v plném proudu.

Obří letoun vznikl v 80. letech minulého století primárně k přepravě sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Tým konstruktéra letadel Olega Konstantinoviče Antonova využil při stavbě letounu zkušenosti, získané při vývoji a stavbě stroje AN 124 Ruslan – do té doby největšího existujícího letadla, vyvinutého pro přepravu těžké vojenské techniky a nadměrných nákladů.

Nové letadlo mělo delší trup, prodloužená a zesílená křídla a nově dvě svislé stabilizační ocasní plochy, které bránily vzniku nebezpečných vzdušných vírů nad svislým kormidlem. Stroj byl ale ochuzen o zadní sklopné dveře, aby se ušetřilo na hmotnosti, výrobních nákladech a urychlil se vývoj. Nové letadlo dostalo jméno Mrija (ukrajinsky „Sen“), do evidence NATO se však dostalo pod označením Cossack (Kozák). Pokud byla Mrija plně naložena, zvedaly motory Lotarev D-18T do výšky neuvěřitelných šest set tun.

Poprvé a naposled

Mrija byla postavena v rekordně krátkém čase tři a půl roku. První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988. S raketoplánem Buran Mrija vzlétla 13. května 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij (Ramenskoje) na kosmodrom Bajkonur. První a zároveň i poslední let, při kterém se raketoplán podíval do vesmíru, se uskutečnil 15. listopadu 1988. Původně se počítalo s třídenní misí, nakonec kosmoplán letěl jen 3 hodiny. Po dvou obletech Země přistál na k tomuto účelu postavené přistávací dráze na kosmodromu Bajkonur.

Letoun An-225 Mrija na snímku s raketoplánem Buran na hřbetě (foto: Antonov Airlines, CC0)

Po zrušení programu raketoplánů v Rusku byl letoun v roce 1994 odstaven na letišti v Hostomelu. Do té doby měl nalétáno 200 letových hodin a absolvoval 347 letů. Několik let čekal na opětovné vzlétnutí a do vzduchu se znovu dostal až 7. května roku 2001 po zásadní modernizaci motorů a elektroniky. Později se využíval k přepravě nákladů.

Mrija vstává z popela

Společnost Antonov nyní oznámila, že projekt přestavby již odstartoval s tím, že k dispozici je přibližně 30 % komponent potřebných k sestavení nového letadla. Původní odhady na obnovení Mriji výrobce odhadoval na více než 3 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 70 miliard korun) a hotová měla být do pěti let. Nový rozpočet počítá s výrazně nižší částkou – přibližně 500 milionů eur (v přepočtu téměř 12 miliard korun).

TIP: Sky Cruise: Létající loď, téměř jako z verneovky Robur dobyvatel!

Na obnově letounu se má podílet mezinárodní konsorcium s účastí leteckých společností z různých zemí světa. „V současné době zvažuje možnosti získání finančních prostředků z různých zdrojů a prověřujeme návrhy mnoha organizací, které jsou připraveny se do projektu rekonstrukce zapojit,“ uvedli zástupci společnosti Antonov pro CNN. Společnost dále uvedla, že je připravena koordinovat výzkum, návrh, montáž a realizaci konstrukčních prací.

  • Zdroj textu
  • Zdroj fotografií

    Profimedia; Antonov Airlines


Další články v sekci