Koronavirové ticho: Japonsko si užívá zvyklostí vzešlých z časů pandemie

Koronavirová pandemie do značné míry proměnila životy nás všech. Některá omezení ale přetrvávají i v dnešní době a jejich obliba překvapivě roste
14.11.2022 - Martin Reichman
Unsplash, Hair Spies, CC0)

" data-thumb="/sites/default/files/styles/x_100/public/clankyold/obrazky/1/6/6/8/3/8/0/7/6/0/hair-spies-clilmdu189e-unsplash.jpg?itok=XqbLvnbW" data-img="/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/6/6/8/3/8/0/7/6/0/hair-spies-clilmdu189e-unsplash.jpg?itok=6KX5LwdE" data-full="/sites/default/files/styles/x1200/public/clankyold/obrazky/1/6/6/8/3/8/0/7/6/0/hair-spies-clilmdu189e-unsplash.jpg?itok=m8x1FN6a">


Globální koronavirová pandemie přinesla mnoho lidských tragédií – podle statistik WHO zemřelo v důsledku onemocnění COVID-19 na celém světě více než 6,5 milionu lidí. Trpká zkušenost ale přinesla i některá pozitiva. Dřívější studie například ukázala, že se na uzavřených fotbalových stadionech hráči méně hádali s rozhodčími a samotné střety byly kratší než dříve. Obava z šíření nákazy také do značné míry změnila způsoby stolování v Číně.

Hlavně tiše...

V Japonsku zase úřady doporučovaly omezit konverzaci na veřejných místech na minimum – méně mluvení znamenalo podle odborníků menší riziko přenosu viru. Pro některé služby šlo o dost zásadní omezení – například v japonských kadeřnictvích a holičstvích je nezávazná konverzace považována za součást služby. Jeden tokijský kadeřnický salon se rozhodl zariskovat a v reakci na nová pravidla zavedl službu „tichého střihu“ – svým zákazníkům nabízeli úpravu účesu a vousů dle jejich představ, ale bez obvyklého klábosení.

TIP: Nová éra fastfoodu: Pandemie koronaviru změnila i způsoby stravování

Dnes už nejsou tato omezení v Japonsku vyžadována, přesto zmíněný kadeřnický salon službu „tichého střihu“ s úspěchem nabízí i nyní. A o zákazníky rozhodně nemá nouzi. Podle nedávného průzkumu dává více než 70 % Japonců při návštěvě kadeřníka přednost klidu bez nutnosti zdvořilostní konverzace. Jako hlavní benefit zákazníci uvádějí vyšší míru relaxace a méně stresu. Novinku si pochvalují i někteří kadeřníci.


Další články v sekci