Jak naučit auta řídit? Michiganská univerzita jim vystavěla malé městečko

Autonomní vozidla vyvolávají nadšení i obavy – jejich testování ve skutečném provozu si už vyžádalo několik životů. Michiganská univerzita proto postavila celé městečko, kde se mohou roboauta volně prohánět a „učit se“ řídit
05.02.2020 - Nikol Patíková


Volání po bezpečném testovacím prostoru vyslyšela Michiganská univerzita před pěti lety, tedy v době, kdy naplno rozbíhala vlastní výzkum v oblasti autonomních vozidel. Aby jí neujel vlak a aby udržela krok s obřími společnostmi jako Google, potřebovala urychleně postavit vhodný polygon. Během několika měsíců tak za přepočtenou cenu 23 milionů korun vzniklo město nazvané Mcity, jež dokonale imituje skutečný život. 

Bezpečné chyby

Místo zahrnuje nejen téměř sedm kilometrů komunikací, ale také několik prvků známých z běžných městských vozovek, jako jsou světelné křižovatky, přechody pro chodce, kruhové objezdy, cihlová a štěrková silnice, železniční přejezd či parkovací místa. To vše má prototypům poskytnout prostor k dělání chyb, které v reálném světě vedly k fatálním nehodám. 

TIP: Jsou roboauta nebezpečná? Obyvatelé Silicon Valley nechtějí autonomní auta ve svých ulicích

Město samozřejmě netvoří skutečné budovy, nýbrž kulisy. Dají se však snadno přemisťovat, stejně jako lze „falešné“ chodce měnit pro různé typy testů. Pro zkoušení bezdrátových signálů a radarové testy pak slouží kovový most a tunel. Polygon využívají studenti a fakulta strojního inženýrství spolu s výrobci aut, kteří si tam mohou otestovat vlastní vozy. Jako první v Mcity odzkoušela svůj prototyp automobilka Ford.

Smrt na silnici

Navzdory veškerému pokroku v bezpečnosti zemře v USA při dopravních nehodách ročně na 37 tisíc lidí, z toho až 1 600 dětí. Vláda odhaduje, že 94 % havárií zaviní lidská chyba. V ČR na silnicích každý rok zahyne okolo 600 osob. Celosvětově pak jízdu autem zaplatí životem asi 1,25 milionu lidí ročně, tj. 2,2 % z celkového počtu smrtelných nehod různého druhu


Další články v sekci