Exotické láčkovky: Kluzké pasti na hmyz

Láčkovky mají mnoho podob. Můžete je vidět jako liány, epifyty nebo vzpřímeně rostoucí byliny. Ve všech případech ale jejich listy bývají zakončené lapacím orgánem, láčkou, která je dokonalou mucholapkou rostlinné říše
04.10.2021 - Pavel Sekerka

Láčka mívá baňkovitý tvar a jeho ústí je lemováno kluzkým límcem, tzv. obústím. Shora je láčka krytá víčkem. Na jejím vnějším povrchu i spodní straně víčka a vnitřním okraji obústí se nacházejí nektarové žlázky, které lákají hmyz. Vnitřek láčky je obvykle rozdělen na dvě části. Ve spodní, která je zatopená trávicí tekutinou, jsou trávicí žlázky. Výše je pak vosková zóna, která je tak kluzká, že hmyz se vlastními silami z láčky nedokáže dostat.

Láčkovky jsou dvoudomé, tj. rostliny jsou buď samčí nebo samičí. Jejich drobné květy vytvářejí bohatá květenství a většinou nepatrná semena jsou unášena větrem na velké vzdálenosti. (foto: Shutterstock)

Láčkovka soudečková (Nepenthes ampullaria)

Tato láčkovka vytváří dva druhy prýtů. Šplhavé prýty mají obvykle listy bez láček. Při zemi se pak tvoří zkrácené větévky, brachyblasty. Jejich listy mají redukovanou listovou plochu, zato vytváří konvice. Při zemi tak vznikají skupiny láček, které jsou relativně malé, soudečkovité. Víčko je redukované, úzké a je odklopeno dozadu. Nektarové žlázy se na něm nevytváří.
Na život v láčkách tohoto druhu se specializuje řada živočichů, vědci spočítali, že se v nich vyskytuje 59 druhů živočichů. Jedná se o larvy komárů, pavouky ale také o jednu z nejmenších žab starého světa, Microhyla nepenthicola. (ilustrace: Tereza Samková)