Čechie v novém hávu: 3D nádech motocyklové legendy

Na Motosalonu v Brně zazářil unikátní český motocykl. Jeho jméno zní Čechie, je jediný na světě, přísně se drží tradice, a přitom vznikl na 3D tiskárně. Vyrobili jej v Turnově a inspirovali se slavnou Čechií z 20. let
14.05.2020 - redakce pořadů Víkend a Nikol Patíková


„Vycházeli jsme ze sportovního modelu z roku 1927,“ popisuje tvůrce prototypu Petr Knobloch. „Klasický model Čechie-Böhmerlandu je delší a dvousedadlový,“ dodává. 

Každému, kdo ji uvidí, zůstane Čechie v paměti. Mnozí ji znají jako nejdelší motocykl planety, měřící přes tři metry. Nejde však o jediné „nej“ stroje: Jako první na světě měl hliníková kola a existoval i v provedení se dvěma převodovkami.

Na Čechii po Evropě

Splašené lešení, burácející monstrum. Neobvyklý dopravní prostředek nadšence a snílka Albina Hugo Liebische ze Šluknovského výběžku pojmenovávali lidé různě a jeho zvuk poznávali už zdaleka. Své o tom ví i Karel Mareš, který na Čechii urazil za půl století čtvrt milionu kilometrů. „Moje první cesta vedla na Ještěd. Kdyby mi nahoře přestal fungovat motor, tak bez něj z vrcholku dojedu až sem domů,“ líčí.

Čechie však „šlapala“ bezchybně a byla také dobře slyšet, takže se pan Mareš často stával středem pozornosti. Když například v 70. letech přijel z Liberce do hlavního města, dostal pokutu dvacet korun za srocení davů ve vnitřní Praze. Po revoluci neváhal na Čechii vyrážet po celé Evropě, to už ovšem podobné pokuty platit nemusel.

Volnost 3D tisku

Po dlouholeté zkušenosti v automobilovém průmyslu si Petr Knobloch jednou řekl, jak by asi Böhmerland vypadal dnes. Pustil se tedy se svým týmem do práce – a za pouhé tři měsíce se díky 3D tiskárně na bázi písku zrodil nový funkční motocykl. „Dokážeme 3D tiskem vytvořit formy z písku na jedno použití a do nich se slévárensky nalije tavenina. Můžeme tak mít během několika dnů hotový odlitek čehokoliv, ať už jde o hlavu válců, nebo kolo,“ popisuje.

Coby motor slouží „šestistovka“ jako u původní Čechie, pro vyšší výkon však přibyl kompresor. Celkový design pak představoval otázku asi tří týdnů. „Měli jsme základní koncept, přičemž předloha byla reálná, jako kola, motor. Potkali jsme se s talentovaným designérem, který nám pomohl s finálním provedením,“ objasňuje tvůrce novodobé Čechie.

Nový život

„Většinou mi základní proporce dávají kola, přidá se rám a pak začnu kreslit siluetu ve 3D,“ vysvětluje designér prototypu Jan Hrbek. „3D tisk nabízí mnohem větší možnosti. Člověk nepotřebuje tolik přemýšlet, z kolika kusů musí forma sestávat nebo jak se z ní výsledek vyndá.“

TIP: Sázka na dvoutakty: Před 90 lety vyrazil na silnice první motocykl Jawa

Oblíbenost motocyklu překvapila i Petra Knoblocha. Stroj poprvé představili na brněnském Motosalonu, kde spoustu lidí nadchl. Ve vzduchu tak visí otázka, zda v budoucnu – pokud se tvůrcům podaří získat podporu – nevznikne více kusů a v modernějším podání. Cena nové Čechie z první série deseti kusů se odhaduje zhruba na 1,5 milionu korun, což by prý mohlo pokrýt náklady na vývoj a nutné homologace. Zdá se, že se legenda nadechla k novému životu. 


Další články v sekci